Kehittymistä tukevat elintavat

Urheilijana sinun on ehdottoman tärkeää varmistaa, että päivittäiset elintapasi tukevat urheilullisia tavoitteita. Jos treenaat maratonille tai tavoitteenasi on voittaa kultaa kotimaisissa pujoittelukilpailuissa, sinun tulee miettiä päivittäisiä valintojasi näistä näkökulmista käsin. Tässä blogitekstissä tapoja, joilla voit huolehtia eri osa-aluista ja omasta kehityksestäsi urheilijana.

Treenaaminen

Treenaamisen tärkeys on tietenkin lähes itsestäänselvyys. Ei voi kuitenkaan liiaksi painottaa, miten tärkeää on aikatauluttaa treenit ja pitää huolta, että etenee kauden treeniohjelman mukaan. Tässä auttaa paljon, jos sinulla on osaava koutsi, joka tuntee juuri sinun treenihistoriasi ja -tapasi. Yksinkin voit onnistua mutta silloin sinulla tulee olla sinnikkyyttä ja oikea tahtotila, jotta saat ohjattua itsesi kohti tavoitteitasi.

Lepo

Aikuisen tulisi nukkua 7-9 tuntia ja urheilevan aikuisen jopa sitäkin enemmän. Kehomme ja elimistömme palautuu unen aikana ja siksi siitä ei missään nimessä kannata lähteä tinkimään, jos tavoitteena on terve keho ja suunnitelmallinen kehittyminen. Unen laatua voi tarkkailla erilaisilla hyvinvointikelloilla ja -rannekkeilla, jotka mittaavat syvän unen määrää, yöllisiä heräämisiä ja mahdollisia häiriötekijöitä, jotka häiritsevät untasi. Tällainen data antaakin arvokasta tietoa, jos on kiinnostunut selvittämään tarkemmin oman unensa laatua.

Ravinto

Ruoka on polttoainetta, jolla kehomme käy ja joka liikuttaa meitä treeneissä. Eri urheilulajien harrastajat ovat erilaisilla dieeteillä riippuen siitä, onko tarkoituksena kerätä massaa vai vähentää sitä. Myös erilaiset kisakaudet vaikuttavat urheilijan ruokavalioon. Jos olet kiristelydieetillä, voi ruoka käydä tylsäksi. Silloin kannattaa hankkia tukeva mortteli ja jauhaa ruuan sekaan tuoreita, kalorittomia yrttejä. Keittiön varusteluun kannattaa myös panostaa: hanki laadukkaat aterinlaatikot, jotta ruuanlaitto on nopeaa ja helppoa.